Aftın diğer ismi de aftöz ülserdir. Ortası beyaz kenarları kırmızı şekilde oluşan ve ağız içinde görülen ağrılı yaralara aft denir. Ağız içinde dilde, diş etinde, damakta ya da yanakta görülen aftlar kişilerin yemek yiyip bir şeyler içmesini eziyet haline getirir. Görülmesi en yaygın olan ağız hastalığı çeşididir. Toplumun yaklaşık %20’sinde aft görüşür.

Aft Oluşum Nedenleri ve Tedavi Yöntemleri

Aftın Oluşmasının Nedenleri

Aft oluşmasında birtakım nedenler vardır. Bu nedenler şu şekilde sıralanabilir:

Aynı zamanda bazı ilaçların yan etkileri, C ve D vitamini eksikliği, demir, folik asit ve B12 vitamini eksikliği, asitli meyve baharatların aşırı tüketimi, stres, depresyon gibi psikolojik rahatsızlıklar, bilinçsiz diş fırçalama sonucu oluşan tahribatlar, yanak ve dil ısırma alışkanlığıdır.

Aftın tedavi edilmesinde çeşitli yöntemler vardır. Aft genellikle 7 ila 10 gün içinde kendiliğinden iyileşir. Aftı tedavi etmeden en bilinen yöntem su ve karbonat karışımı ile gargara yapmaktır. Ayrıca steril edilmiş su ile sulandırılan alkol, bir pamuk yardımıyla ağrılı bölgeye uygulanabilir. Bunun yanında yarım bardak suya ilave edilen 2 tatlı kaşığı tuzla 2 saatte bir yapılan gargara da aftın tedavi edilmesinde etkilidir. Tüm bunlara rağmen, aft iyileşmiyorsa bu durumlar için üretilmiş ağız içi solüsyonları ve gargaraları kullanılabilir.

Aft Belirtileri

Aftın birçok belirtisi vardır. Ağzın arkasında ve dilde, yumuşak damakta kendini hissettiren şiddetli ağrılar aftın en belirgin belirtisidir. Ayrıca aft oluşmadan önce karıncalanma ve sızlama hissi de oluşur. Kenarları kırmızı içi beyaz, gri ya da sarı olan yuvarlak şekilde yaralar ağzın dış kısmına kadar yayılabilir. Ayrıca konuştukça ağrı daha da hissedilir ve artar. Aft vakası ilerlerse kişide ateş, yorgunluk, halsizlik görülebilir ve lenf düğümleri şişebilir.

Aft Oluşumunu Engellemek İçin Ne Yapılmalıdır?

Aft oluşmadan önce aft oluşumunu engellemek daha çok önerilir. Aft oluşmaması için asitli, baharatlı, çok sıcak gıdalardan, set kabuklu ve tahriş edici yiyeceklerden ve sigaradan uzak durulmalıdır. Bol miktarda meyve ve sebze tüketilmelidir. Her yemekten sonra özenle dişler fırçalanmalıdır ve diş ipi kullanılmalıdır. Ayrıca ağızda aft oluşumuna neden olabilecek diş sorunları varsa bunlar giderilmelidir.