‘’Sınırda’’ ismiyle de anılan borderline kişilik bozukluğu, genellikle ergenlik ve genç yetişkinlik dönemlerinde gözlenen bir psikolojik rahatsızlıktır. Borderline kişilik bozukluğu kişide aniden gelişen duygu durum bozuklukları şeklinde gözlenir ve kişi kendisinin kim olduğu, nasıl biri olduğu, hayattaki amaç ve rolünün ne olduğu konularında kararsız düşüncelere sahip olur. Bu düşüncelerin sonucu olarak da ilgi alanları ve değerleri değişebilir, olayları ya çok iyi ya da çok kötü şeklinde farklı uçlarda yorumlayabilir, bir gün dost olarak gördüğü birini diğer gün düşman olarak görebilir ve tüm bu nedenlerle kişi sosyal hayatında istikrarsız ama yoğun ilişkiler kurma eğilimine girer.

BPD 1200x450 1
Borderline Kişilik Bozukluğu

Borderline Kişilik Bozukluğu Belirtileri

Borderline kişilik bozukluğunun birden fazla belirtisi bulunur. Ancak bu belirtilerin hepsi birden görülecek diye bir kaide yoktur. Borderline kişilik bozukluğuna sahip kişilerde biriyle çok çabuk yakınlık kurma ve aniden iletişimi kesme, yakın çevre ile olan ilişkilerde aşırı sevgi ya da nefret gibi iki ayrı uca sahip olma, kendine zarar verme gibi belirtiler vardır. Aynı zamanda intihar düşüncesi, dengesiz ruh hali, madde kullanımı, aşırı para harcama, tehlikeli hareketler sergileme, güven sorunu yaşama, çok kısa zaman içinde ani duygu değişimleri, yoğun öfke, güven sorunu, aşırı cinsel davranışlarda bulunma, sürekli boşlukta hissetme hali gibi belirtiler gözlenir. Bazı hastalar bu belirtilerin birkaçına sahipken bazı hastalarda tümü gözlenebilir. Ayrıca borderline belirtilerinin ortaya çıkması aniden, sıradan bir olayla tetiklenebilir. Belirtilerin şiddeti ve süresi hastadan hastaya değişiklik gösterebilir. Kısaca hastalıkta ortaya çıkan belirtiler kişinin genel durumuna ve hastalığının dereceğine göre değişir.

Borderline Kişilik Bozukluğunun Nedenleri

Borderline kişilik bozukluğunun ortaya çıkmasında çeşitli faktörler etkilidir. Bu psikolojik rahatsızlık hem genetik hem de çevresel etkilerden dolayı ortaya çıkar. Beyinde bulunan ve duygu ve dürtülerin kontrolünden sorumlu nörotransmitterlerin dengesizliği gibi genetik faktör borderline kişilik bozukluğuna sebebiyet verebilir. Bunun yanı sıra, travmatik erken çocukluk vakaları yaşayan kişilerin de borderline kişilik bozukluğuna yakalanması olasıdır. Ebeveynlerin ölümü, travmatik boşanması, çocuğun sözlü ya da fiziksel tacize maruz kalması gibi travmalar da borderline kişilik bozukluğunun sebepleri arasındadır.