Konuşma ve dil bozuklukları çok farklı sebepler sonucunda ortaya çıkabilmektedir. Yetişkinlik çağında daha ziyade akıcılık bozuklukları ve ses tonu ayarlamada oluşan bozukluklar ile ortaya çıkarken, kelime dağarcığının yetersiz olması ile de ortaya çıkmaktadır. Konuşma bozukluklarında öne çıkan bir diğer unsur da hecelerde gereken vurgunun yapılmamasıdır.

Yapısal olan bozukluklar kadar, eğitim yetersizliğinin sebep olduğu ifade edici dil zayıflıkları da görülmektedir. Yetişkin çağdaki dil bozukluklarının tedavisi çok zaman almaktadır. Dilin yapısından kaynaklı olan bozukluklarda, gelişim tamamlandığı için istenilen başarıyı elde etmek güçleşmektedir. Bu nedenle önerilen, erken çocukluk çağında teşhis ve tedavi sürecine başlanmış olmasıdır.

Çocukluk Çağında Görülen Dil Bozuklukları

Çocukluk çağında görülen dil bozuklukları da çok farklı sebeplere bağlı olarak meydana gelebilmektedir. Zekâ seviyesindeki gerilikler, dilin yapısından kaynaklı bozukluklar, psikolojik kökenli dil bozukluğu, nörolojik veya işitme kaynaklı bozukluklar gibi. Çocuklarda erken doğuma bağlı olarak ta dil bozukluğu ortaya çıkabilmektedir.

Otizm gibi nedenler de konuşmayı geciktirici faktörlerdir. Çocuklarda doğru konuşma terapisine başlamak için altında yatan sebebin iyi analiz edilmesi gerekir. Çocuğun sürekli kontrollerini yapan ve gelişimini takip eden çocuk hastalıkları uzmanının yönlendirmesi önerilir.

Gereken ay ve yaşında yapması gereken aktiviteler içerisinde dil kullanımı da ilk sıralarda gelmektedir. Bu konuda iyi analiz eden bir hekimin yönlendireceği konuşma terapisti son derece etkili olacaktır.

Konuşma Bozukluklarının İhmal Edilmemesi Gerekir

Konuşma bozuklukları ihmale gelmeyen durumlardır. Çocuğun yaşıtları ve çevresi ile iletişimini kesmesi durumunda psikolojik travmalar yaratabilir. Ayrıca, öğrenme ve öğrendiklerini ifade etmede yaşayacağı zorluklar ders başarısını da olumsuz yönde etkileyecek durumlar içerisindedir. Altında önemli bir sebep olmamakla birlikte, çocukta artikülasyon problemleri de olabilir.

Bu durumlarda konuşma terapistinin çıkardığı sesleri çocuğun da aynı şekilde tekrar etmesi beklenir. Çocukla oyunlar oynanıp sürekli dil gelişimine katkıda bulunacak faaliyetler yapılır. Bu sayede çocuğun kendini ifade etmesi ve sorulara cevaplar vermesi sağlanır. Dil terapisi zaman alacak ve sabır isteyecek tedaviler içerisindedir. Erken evrede başlanması, tedavide başarı sağlanmasının en önemli şartıdır.