Bireyin duygu ve düşüncelerini aktarmasını sağlayan en önemli araç sestir. Bireyin sesi aynı yaş, cinsiyet ve kültür grubundaki diğer bireylere göre alışılmışın dışında değilse normal ses olarak değerlendirilmektedir. Eğer ses kalın, çatallı, inişli çıkışlı ve boğuk gibi alışılmışın dışındaysa ses bozukluğu olarak bilinmektedir.

Bilimsel bir tanımla ses bozukluğu; yapısal, fonksiyonel ya da her iki nedenle birden bireyin gırtlak mekanizmasının ses ihtiyacının karşılanamamasıdır. Ses üretim mekanizmasında nodül, kist, polip varlığı, bireyin sesini yanlış ve kötü kullanması, ses hijyenine özen gösterilmemesi, alkol, sigara gibi alışkanlıklar, kronik rahatsızlıklar ses bozukluğunun yapısal ve fonksiyonel nedenlerine örnektir. Bireye bir uzman tarafından yapılacak muayene ile tanı ve tedavisi mümkündür.

Ses Bozukluğunun Belirtileri Nelerdir?

Ses bozukluğunun belirtileri;

Bu belirtilerden birkaçını çok sık ve uzun süreli yaşıyorsanız bir KBB uzmanına görünmeniz gerekir.

Ses Bozukluğunun Tedavisi Mümkün Müdür?

Ses bozukluğu belirtilerinden bir ya da birkaçı yaşanıyorsa, öncelikli olarak uzman bir hekime başvurulması gereklidir. Uzman hekim ses bozukluğunun tanısını doğru bir şekilde yaparak, gerektiğinde tıbbi tedavi uygulayacaktır. Tanısı koyulan bireyi ses terapisi için dil ve konuşma terapistine yönlendirecektir. Ses terapisinde uygulanan teknikler ile tıbbi tedaviye gerek duyulmayan ses hastalıklarının düzeltilmesi ve yeniden ortaya çıkmaması mümkündür.

Ses Terapisi Nedir?

Ses terapisi; sağlıklı bir ses için gerekli olan perde, yükseklik ve kaliteye yönelik egzersizleri içeren bir terapi yöntemidir. Bu terapi yöntemini amacı; sese zarar veren etkilerin azaltılması veya yok edilmesi, ses üretim fizyolojisinin geri kazandırılması ve nefes koordinasyonunun sağlanmasıdır.

Ses terapisinin süreci kişiye ve belirtilere göre değişiklik göstermektedir. Bu terapide önemli olan, hastanın terapide öğrendiklerini günlük hayatına adapte edebilmesidir. Terapi tekniklerini yaşam tarzı olarak benimseyen kişiler kısa sürede ses sağlığına kavuşmuş olacaktır. Bunları uygulamaya koymayan kişilerin ise ses bozukluğu tam olarak düzelmeyecektir.