Alerjik Nezle (Rinit) Nedir?

Alerjik nezle (rinit), genellikle bahar aylarında ortaya çıkan, vücudun gösterdiği alerjik bir reaksiyondur. Bahar aylarında yaygınlaşan polen ve mantarlar solunum yoluyla vücuda alınır. Vücuttaki bağışıklık sistemi bu maddeleri yabancı bir madde olarak algılar ve kişi eğer alerjik bir bünyeye sahipse bu maddelere aşırı bir tepki verir.  Halk arasında saman nezlesi, bahar nezlesi olarak da bilinen bu hastalığın tıptaki adı “alerjik rinit”tir.

sick woman sitting bed blowing nose with napkin 1
Alerjik Nezle (Rinit) Nedir?

Alerjik Nezle Kimlerde Görülür?

Alerjik nezle, en az bir bahar yaşamış yeni doğan bebekten başlamak üzere her yaş grubunda karşılaşılan bir hastalıktır. Fakat 18-25 yaş grubu kişilerde daha fazla görülmektedir.

Türkiye’de Görülen Alerjik Nezle Oranları

Alerjik nezle her ülkede olduğu gibi Türkiye’de de yaygındır. Çocuklarda ve yetişkinlerde görülme oranı yaklaşık %20’dir. Genel sıklığı ise %3 ila %36 arasında değişmektedir. Semptomlar hemen hemen 20 yaş öncesi ortaya çıksa da orta yaş sonrasında hastalık iyileşme yolundadır.

Alerjik Nezle Çeşitleri Nelerdir?

İki çeşit alerjik nezle vardır:

Sadece bahar aylarında görülen nezleye “saman nezlesi”, “mevsimsel alerjik rinit” denir. Bahar ayları süresince ortaya çıkıp uçuşan ağaç, ot, çayır polenleri buna sebebiyet verir.

Yıl boyunca etkileri süren nezleye ise “perenial alerjik rinit”, “yıl boyu nezle” denir. Ev tozu, küf mantarı, hayvan kılı ve tüyü, ev bitkileri, duman, sis, hamamböceği vb bu nezleye sebebiyet verir.

Alerjik Nezle Belirtileri Nelerdir?

Birçok sebebi olan fakat en belirgin sebebi polen, toz gibi uçuşan maddeler olan bu alerjik nezle diğer mevsimler hastalıklarla çoğu zaman karıştırılır. Bu hastalığı yaşadığınız süreleri iyi bilmeli ve belirtileri dikkatlice gözlemlemelisiniz. Peki, bu nezlenin belirtileri nelerdir?

Yorgunluk, Damak kaşıntısı, Deri kaşıntısı ve buna bağlı kızarıklıklar belirtileri arasındadır.

Tanı ve Tedavi

Bu belirtileri gösterseniz dahi mutlaka hekiminize danışmalısınız. Hekiminiz aile alerji öykünüze bakarak, sizin alerji ve egzama gibi başka hastalıklarınızın olup olmadığını, hastalığın hangi mevsimlerde daha sık görüldüğünü, evcil hayvanınızın olup olmadığını sorarak hastalığın teşhisini koyar. Uygun gördüğü tedavi yöntemlerinden önce alerjen maddelere maruz kalmamanız veya bunlardan korunmanız gerektiğini vurgular. Bunun sonrasında önereceği tedavi yöntemleri ise burun yıkama, burun spreyleri, rinite ilaveten astım da varsa ağız yoluyla alınan spreyler, alternatif terapiler, alerji enjeksiyonları, antialerjik ilaçlar ve en ileri düzeyde aşı olacaktır.