Jinekomasti Tanısı ve Tedavisi

Erkeklerde genellikle ergenlik döneminde görülen ve durdurulamayan meme büyümesine jinekomasti denir. Hormon dengesinin değişmesi, aşırı kilo alımı, ailede jinekomasti öyküsünün varlığı, farklı hastalıkların tedavisi için kullanılan ilaçlar ve yaşın ilerlemesine bağlı olarak görülür. Genellikle 60 yaş ve üzeri erkeklerde meydana gelir.  Erkeklerin fiziksel görünümünde meydana gelen bu değişiklikler onları sosyal alanlarda rahatsız eder. Hastalığın en önemli tedavi nedeni psikolojik rahatsızlıktır.

Jinekomasti tanısı koymak için uzman hekim tarafından bazı tetkikler yapılır. İlk olarak fiziki muayene uygulanır. Meme çapı ve çevresindeki dokuların yoğunluğu ölçülür.  Kan tetkikleri yapılır ve hormon düzeylerine bakılır. İlerlemiş vakalarda MRI ve CT taramaları yapılabilir. Kişinin var olan kronik ve akut hastalıklarına göre ek tetkikle uygulanabilir. Tetkiklerin yöntemi kadar doğru uygulanması da çok önemlidir. Doğru tedavi sadece doğru teşhis konulduğu zaman uygulanabilir.

Jinekomasti Nedir 400x710 1
Jinekomasti Tanısı ve Tedavisi

Jinekomasti Belirtileri

Jinekomasti belirtileri erken dönemde fark edilebilir özelliktedirler.  En sık görülen belirtiler, meme dokusunda büyüme ve kol altlarına doğru genişleme, meme ucundan gelen akıntı, meme dokusunda hassasiyet, bakıldığı zaman görülen kabarık bir görüntü ve ilerlemiş vakalarda kızarıklık oluşumudur. Meme dokusunda artan acı hissi de bu hastalığı düşündürebilir.

Sıraladığımız bu belirtilerden herhangi biri gelişirse vakit kaybetmeden uzman bir doktora danışmalısınız. Semptomlar hastalara göre değişiklik gösterebilir. Kesin tanı konulması için doktor muayenesi gereklidir. Erkeklerde çok nadir olsa da meme kanserli görülür. Hastalığın teşhisi için biyopsi uygulaması yapılmalıdır.

Jinekomasti Tedavisi

Teknolojinin ilerlemesi ile tıp alanında her yıl yeni tedavi yöntemleri ve cerrahi uygulamalar geliştiriliyor. Jinekomasti tedavisi son yıllarda çok kısa sürede gerçekleştirilen cerrahi uygulamalardan biridir. Etkin ve doğru bir tedavi yöntemi seçebilmek için hastalığın nedeni belirlenmelidir. Hormon düzeylerinin değişmesine bağlı olarak görülen jinekomastide  ilaç tedavisi uygulanabilir. Östrojen baskılayıcı ve testosteron artırıcı ilaçlar reçete edilir.

Kilo alımı sonucunda görülen jinekomasti diyet ve spor sonucunda tedavi edilir. Tedavi sonrasında beslenme düzenine devam edilmez ise hastalık tekrarlayabilir. Genç yaşlardaki hastalarda tedaviye gerek kalmadan zaman içerisinde  kendi kendine iyileşme sürecine girer.