Vitiligo

Cilde renk veren melanosit hücrelerinin hasar görmesi sonucu cildin belirli yerlerinde beyaz leke oluşmasına vitiligo denir. Her hastada farklı şekillerde gözlenen hastalık, melanosit hücrelerinin hasar görmesiyle pigment üretiminin minimuma düşmesiyle oluşuyor. Vücudun farklı bölgelerinde farklı boyutlarda kendini gösteren hastalığın tedavisi ise her hastaya göre değişiklik gösterebiliyor. Vitiligo, bulaşıcı olmayan bir cilt hastalığıdır. Bu rahatsızlığın vitiligo segmental ve non-segmental olmak üzere iki türü vardır.

Vitiligo segmental, genellikle çocukluk döneminde aniden ortaya çıkar. Vücudun diğer bölgelerine yayılma riski azdır ve vücudun tek bir tarafında meydana gelir. Ancak sınırlı bir bölgede çıkan bu tür vitiligonun tedavisi daha zordur ve eğer tedaviye geç kalınırsa leke yıllarca stabil olarak o bölgede kalabilir.

Non-segmental vitiligo ise vücudun belli bir bölgesiyle sınırlı olmayan, yüz-el-ayak ya da herhangi bir bölgede çıkan vitiligo türüdür.

Vitiligo Nedir?

Vitiligo Belirtileri

Vitiligo cilt hastalığı, genellikle hastanın güneş ışınlarına maruz kalması sonucunda kendini gösteren belirtilere sahiptir. Deride aniden küçük ya da nokta şeklinde beyaz lekenin gözlenmesi şeklinde de görülen hastalık büyük leke olarak da baş gösterebiliyor. Genellikle güneş ışığının temas ettiği el, ayak, kol ya da yüz gibi bölgelerde ortaya çıkan beyaz noktalar, genital bölgede de gözlenebiliyor. Koyu tenli hastalarda belirtiler daha çabuk fark ediliyor. Açık tenli hastalarda ise genellikle yazın bronzlaştıktan sonra ciltte beyaz lekelerin belli olmasıyla fark ediliyor. Genetik faktörler ve pigment eksikliği nedeniyle ortaya çıkan vitiligo hastalığı; ateşli hastalık, sinir, stres, güneş yanığı ya da ağır bir travma sonucunda da gözlenebilir.

Vitiligo Tedavi Yöntemleri

Vitiligo tedavi yöntemleri, derideki beyaz lekeleri eski rengine kavuşturmak amacıyla uygulanır. Tedavi şekline hastanın bünyelerine ya da lekelerin büyüklüğüne göre karar verilir. Bu rahatsızlığın tedavi şekilleri; vitiligo ilaçları, ultraviyole ışık tedavisi, excimer lazer tedavisi, kortizon tedavisi, Khellin tedavisi, Tacrolimus ilaç tedavisi, vitiligo kremi şeklinde sıralanabilir. Bunun yanında, cildin hasarlı bölgesinin dövme yöntemiyle renklendirilmesi ya da hastanın güneş ışınlarından olabildiğince uzak kalması da vitiligo ile savaşta tercih edilen yollardandır.